درود بیکران به همراهان ایی جهاز , در این مقاله به بررسی انواع ظروف پذیرایی از نظر جنس و کاربرد میپردازیم و علت تفاوت قیمت‌ها را بررسی میکنیم و همچنین سعی بر این داریم تا راهنمایی ارزشمندی برای ست کردن ظروف پذیرایی با دیزاین منازل را ارائه دهیم.

جنس ظروف پذیرایی (Material)

1-ظروف پذیرایی کریستال : این طیف محصولات از دیرباز به عنوان ظروف پذیرایی و تشریفات در منازل مورد استقبال قرار گرفته میشد , البته بحث در مورد کیفیت و شفافیت این ظروف از این مقاله خارج میباشد ,اما محصولات کشورهایی مانند لهستان.چک و.... دارای بالاترین کیفیت کریستال هستند , زیبایی , شفافیت ,ظرافت و طراحی خیره کننده آنها باعث شد تا بتوانند جایگاه بین الملی خود را کسب کنند.

هنرمندانی که با هنر دستان خود طرح‌های بسیار زیبایی را بر روی این ظروف میزنند باعث فاخرتر شدن و باارزش‌تر شدن آنها میشوند , این ظروف که سنگین و شکیل هستند با توجه به دیزاین منازل در انواع مختلف موجود و در دسترس هستند.

طرح‌های پرفروش کریستال پذیرایی مانند خورشیدی که اکثر ایرانی‌ها با آن آشنا هستند رفته رفته جای خود را به طرح‌های جدیدتر و ساده‌تر مانند طرح‌های 

هامبورگ, بامبو و..... داده‌اند , البته در نظر داشته باشید که ظروف کریستال جدید خیلی به سمت بلور باکیفیت سوق داده شدن ,از زمان بررسی سرب به کار رفته درون این ظروف و فشارهای سازمان های محیط زیست جهانی تولیدات کریستال خیلی محدود و روش‌های جایگزین و میل کردن به بلور باکیفیت در حال جایگزینی میباشد ,

البته کارخانجات ایرانی هم در این چند سال توانسته‌اند کریستال‌های باکیفیتی به بازار عرضه کنند.

 

ظروف کریستال از چی ساخته مشن ؟

در گذشته (کریستال) فقط شیشه معمولی بود که در فرمول آن از کلسیم با اکسید سرب برای ساخت کریستال استفاده شد, و نام علمی آن لید شیشه شد.

افزودن سرب به شیشه باعث مقاوم تر شدن و درخشان تر شدن آن میشود.

چرا کریستال گرون و باارزش هست ؟

زیبایی اصلی ترین عامل گران بودن کریستال هست در مرحله بعد تراش‌ها ,خمیدگی ,طرح‌های پیچیده و نقش و نگار طراحی شده بر روی آن باعث گران‌‌تر شدن این محصول میشود.

ظروف پذیرایی فلزی

جدید اما !!!!

در بررسی ظروف فلزی پذیرایی اولین نکته نوع فلز آن میباشد که اصولا آهن ,آلومینیوم ,برنج , مس (قدیمی ترین نوع فلز برای پذیرایی و پخت و پز ) و استیل و گاها نقره هست.

عمدتا محصولات با ورق آهن فرم داده شده بهمراه پرداخت کاری و آبکاری برای ایجاد ظاهر زیبا و همچنین جلوگیری از زنگ زدگی خصوصا در مناطق مرطوب ساخته میشود ,اما قضیه به اینجا ختم نمیشود در دو مرحله پرداخت و آبکاری تفاوت و کیفیت ‌ها ظاهر میشود , متاسفانه شاهد روندی هستیم که این ظروف پذیرایی بسیار زیبا و مدرن با تولیداتی که دارای پرداخت و آبکاری ضعیف هستند در حال بدنام شدن هستند البته ما در سایت ایی جهاز فقط محصولات دارای درجه کیفی بالا را در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم .

نکته بعدی ضخامت ورق به کار رفته میباشد خصوصا در اشکال بزرگ نباید از ورق‌های نازک استفاده کرد.

در حال حاضر که این مقاله در حال تحریر میباشد ظروف پذیرایی فلزی در مدل ‌های شیرینی‌خوری ,میوه‌خوری و..... در سایت موجود میباشد که با فلز برنج سعی شده تا انواع گل و نمادهای زیبا را بر روی آن اجرا کنند .

البته ظروف پذیرایی مشکی و سفید نیز در حال پرطرفدار شدن هستن.

نکته‌ای که متاسفانه در این ظروف هست و باید دقت بالایی به آن کرد کیفیت آن هست خصوصا وقتی در حال خرید آنلاین هستید سعی کنید از فروشگاه مشاوره بگیرید خصوصا وقتی قیمت‌های خیلی پایینی در کار هست و همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست.

آیتم‌های موجود عمدتا شامل تنوع بالایی در شکل و قالب هستند که به صورت شیرینی خوری  , میوه خوری , کندی,پاسماوری و..... میباشند.

ظروف پذیرایی چوبی

زیبا,داری گرمی خاص , واقعا ظروف پذیرایی چوبی و مبلمان چوبی در منازل باعث ایجاد حس خوب و گرمی میشود .

در خصوص ظروف سرو و غذاخوری چوبی به مقاله ظروف چوبی خوب یا بد مراجعه کنید, اما در خصوص ظروف پذیرایی چوبی اولین قدم نوع چوب میباشد , هرچه کیفیت چوب به کاررفته بالاتر باشد زیبایی و دوام بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد, نکاتی که برای مشتریان در انتخاب کیفیت ظروف چوبی باید در نظر گرفته بشود رگ و ریشه چوب هرچه بیشتر باشد کیفیت چوب بالاتر هست و همچنین محکم بودن و استقامت آن از نکات دیگری است که نشان دهنده مقاومت بالاتر چوب هست ,برای مثال چوب گردو دارای رنگ ذاتی زیبا و نقوش زیادی هست این چوب همچنین دارای مقومت بسیار بالایی هست.

نکته بعدی رنگ آمیزی این ظروف هست که به هنر استادکار برمیگرده و در این نقطه هست که ظروف زیبایی خیره کننده‌ای پیدا خواهند کرد ,البته رنگ آمیزی پوششی ظروف چوبی طوری که نقش و نگار و حس چوب از بین رفته باشه نتوانست مخاطب زیادی را جذب کند و عامل اصلی آن هم گرفته شدن حس گرم چوب بود.

عامل اصلی بعدی خشک بودن چوب هست شاید شما هم خیلی مواقع با این مشکل برخورد کرده باشید که ظروف پذیرایی چوبی بعد مدتی شروع به ترک خوردن و تغییر فرم شده باشند که عامل اصلی آن خشک نبودن چوب هست که برای تشخیص آن استادان خبره‌ای این حوزه میتوانند این موضوع را تشخیص دهند.

ما در سایت ایی جهاز محصولات دارای درجه کیفی بالا که از بهترین متریال ساخته و رنگ آمیزی شده‌اند را در اختیار شما قرارداده‌ایم.

ظروف پذیرایی سرامیکی و چینی

اگر به دنبال طرح‌های فانتزی و دنیای رنگ هستید این ظروف دارای بالاترین تنوع هستند , همچنین میتوانید اشکال هندسی گوناگون را در این ظروف پذیرایی پیدا کنید.

این طیف لوازم و ظروف پذیرایی دارای نقش بندی بالا هستند , دمای پخت بالای این ظروف بیشترین مقاومت رنگ را به ارمغان می‌آورد.

که به دو دسته سرامیک و چینی تقسیم میشوند ,چینی ‌ها دمای پخت بیشتری نسبت به سرامیک دارند و نکته مهم در این ظروف ظرافت هست ,هرچه ظرافت بیشتری در قالب کار باشد فاخرتر و گران‌تر میشوند.

سرویس پذیرایی چینی و سرامیک باتوجه به موارد مهم پذیرایی در پک‌های مختلف قابل عرضه و خرید هستند و این ظروف در مجالس و مهمانی‌ها در اداره‌جات و تقریبا همه جا به چشم میخورد , یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد مساله لعاب این ظروف هستند که مشاهده شده لعاب ضعیف باعث ترک خوردن هنگام استفاده میشود خصوصا زمانی که برای سرو نوشیدنی‌های گرم به کار گرفته میشوند.

انتخاب مناسب ظروف پذیرای اداری و خانگی

اولین قدم در انتخاب ظروف پذیرایی مشخص شدن این مهم هست که آیا ظروف برای به کار گیری در محل کار یا محل مسکونی ؟

آموزش های دکوراسیون داخلی متعددی در فضالی مجازی موجود هست اما به مطالعه و زمان زیادی نیاز دارد ما در اینجا به چند نکته کلیدی میپردازیم .

محل کار !!! برای مثال فرض کنید در یک مهد‌کودک برای انتخاب ظروف پذیرایی پیش قدم میشوید, خوب در اینجا اولین نکته انتخاب رنگ‌های شاد یکی از عوامل همم هست پس کریستال و بلور و فلز حذف میشوند و شما بیشتر باید به سراغ ظروف پذیرایی چینی و سرامیکی با رنگ‌های شاد و اشکال فانتزی بروید که البته انتخاب رنگ بستگی به رنگ میزها و دیوارهای مهد دارد.

مثال دوم فرض کنید برای یک کافه در حال دیزاین هستید ,خوب در این مرحله باتوجه به دیزاین کافه که میتونه چوب یا فلز باشه انتخابمون کامل میشه , اگر فلز باشه سعی در انتخاب ظروف فلزی پذیرایی میکنیم اگر هم چوب میریم سراغ چوب البته ترکیب چوب و فلز هم خالی از لطف نیست.

محل سکوت : در خانه مبلمان و کابینت‌ها تعیین کننده اصلی انتخاب ظروف پذیرایی هستند , فرض کنید مبلمانی با پایه‌های فلزی و آبکاری استیل دارید در این مرحله انتخاب مناسب برای ظروف پذیرایی وسایلی هستند که قسمت‌هایی فلز استیل یا سیلور برای حفظ هارمونی داشته باشند.