آیا نمی دانید از کدام لیوان هاو یا گیلاس  برای نوشیدنی ها استفاده کنید؟ انواع کوکتل ها و لیوان های مناسب برای سرو کدام هستند؟ نوشیدنی های بلند و مرتب؟ ظروف نوشیدنی هایبال یا لوبال؟ در این مقاله قصد داریم آموزش استفاده از انواع گیلاس و لیوان های بلور را بررسی کینم

کدام لیوان برای کدام نوشیدنی ؟

 

1-لیوان نوشیدنی قرمز که در اروپا اکثرا برای شراب قرمز مورد استفاده هست

 
لیوان و گلاس شیشه ای برای نوشیدنی های قرمز باید یک کاسه بزرگتر و گردتر داشته باشد تا مایع را به راحتی بچرخاند و به هوادهی آن کمک کند. یک پایه بلند میتواند دست را از نوشیدنی دور کرده تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند.
 
 

2-گیلاس نوشیدنی سفید که در اروپا بیشتر برای نوشیدنی های سفید مورد استفاده هست

لیوان و گلاس این نوع نوشیدنی اکثرا دهانه کوچکتری دارند و همین موضوع باعث هوادهی کمتری میشود و در نتیجه نوشیدنی خیلی سریع تبخیر یا اکسید نمیشود , به منظور حفظ ساختار ظریفتری که این نوشیدنی ها دارند.

 

3-لیوالن و یا شیشه فلوت

نوشیدنی گازدار حتی به سطح کمتری نیاز دارد، زیرا باعث میشه حباب ها روی هم جمع شده و از تبخیر آن جلوگیری کند. از این رو، لیوان فلوت با کاسه بلند و نازک و دهانه کوچکش. گاهی نیز برای شامپاین استفاده میشود.

 

 

ظروف شیشه ای کوکتل

 4-لیوان کوکتل

لیوان کوکتل کلاسیک و سنتی یک کاسه مخروطی معکوس است که می تواند در اندازه های مختلف، معمولاً حدود 85 تا  170 سی سی باشد. از آن برای سرو کوکتل های بدون یخ یا  استفاده می شود. شکل آن از این واقعیت به وجود آمد که همه کوکتل های سنتی رایحه های جالبی دارندو دهانه بزرگتر اجازه ورود بینی به داخل لیوان را میدهد تا بتوانیم رایحه و عطر کوکتل را حس کنیم.

 

  5-لیوان شیشه‌ای هایبال

لیوان هایبال که برای کوکتل های غیر الکلی با ترکیب چند نوع آب میوه استفاده میشود و اصولا روی سطح آن یخ ریخته میشود، و اغلب به جای لیوان کالینز استفاده می شود، اگرچه لیوان هایبال پهن تر است.

 

6- لیوان lowball
لیوان هایی که دارای کف سنگین و کلفت هستند و اکثرا به شکل های مختلفی مانند صخره و .... هستند و از 80 تا 170 سی سی حجم دارند و برای سرو های مرتب چند بار در روزمره استفاده میشوند.

 

 

لیوان و گلاس های تخصصی

7-گیلاس قهوه ایرلندی

کوکتل های داغ مانند قهوه و هات چاکلت و .... بهتره از این لیوان استفاده کنند که دارای مقاومت بالایی نسبت به حرارت بوده و دسته طوری طراحی شده که به راحتی قابل بلند کردن باشد.

 

8-گیلاس طوفان

کوکتل Hurricane که توسط مالک میخانه نیواورلئان، پت اوبراین در دهه 1940 ساخته شد، برای اولین بار در شیشه های لامپ شکل طوفان ریخته شد. که بعداز آن به اسم میخانه و صاحب آن نام گرفت و در دنیا به این نام شناخته شد.

 

 

9-گیلاس مارتینی

مارتینی ها در ابتدا در لیوان های کوکتل سرو می شدند اما این نوشیدنی در دهه 90 به انواع «تینی» مبتنی بر نوشیدنی روسی تبدیل شد و اندازه سرو افزایش یافت. لیوان‌های مارتینی با لیوان‌های کوکتل سنتی به این دلیل که به طور کلی کاسه بزرگ‌تری دارند و کاملا مخروطی در پایین هستند، متفاوت هستند.

 

 

10- گیلاس مارگاریتا 

یکی دیگر از نوشیدنی های ویژه با ظروف شیشه ای منحصر به فرد خود، (با قطر پلکانی از یک لیوان کوکتل که در دور آن شکل میگیرد) اینها ممکن است به ندرت در کافه ها و خانه‌های عمومی دیده شوند، زیرا سرو مارگاریتا در بسیاری از ظروف دیگر، از لیوان‌های پنتی تا لیوان‌های قدیمی و مد روز، عادی شده است.

11-لیوان گلنکایرن

این قطعه تخصصی توسط Glencairn Crystal Ltd. با هدف بدست آوردن حداکثر طعم هنگام نوشیدن ساخته شده است. این محصول از دماغه‌ سنتی استفاده میکند ، که توسط مخلوط‌کن‌های اصلی استفاده می‌شود، کاسه پهن را برای نشان دادن رنگ و کمک به آشکار شدن عطرها به کار می‌گیرد، اما در عوض از دهانه‌ای مخروطی برای نوشیدن راحت‌تر استفاده می‌کند.

 

 

12-گیلاس اسنیفتر

لیوان اسنیفتر دارای ساقه بسیار کوتاهی است که قرار است در دست قرار گیرد و به گرم شدن نوشیدنی موجود در آن کمک کند. کاسه بزرگ اجازه می دهد تا نوشیدنی بچرخد، و دهانه کوتاه تر عطرها را به دام می اندازد و به مصرف کننده اجازه می دهد در حین جرعه جرعه نوشیدن  از بوی برجسته تری لذت ببرد. بیشتر برای نوشیدنی های قهوه ای استفاده می شود.

برندهای برتر در تولید این لیوان ها و گیلاس ها که در ایران مورد استقبال قرار گرفتند کارخانه پاشاباغچه ترکیه میباشد که میتوانید در سایت ایی جهاز (Ejahaz.com)با جستجو کلمه پاشاباغچه و یا لمس کلمه پاشاباغچه به تمامی محصولات این کارخانه دسترسی داشته باشید. در پایان در نظر داشته باشید که مشروبات الکلی برای بدن انسان ضررهایی دارند که قابل چشم پوشی نیست.