در این مقاله به انواع قابلمه و دیگ های بخارپز میپردازیم و روش استفاده و انتخاب مناسب را باهم بررسی میکنیم

 

 

قابلمه؛ یکی از اصلی ترین لوازم آشپزخانه


قابلمه ها در طرح ها و شکل های متفاوتی تولید می شوند. برای اینکه قابلمه و ماهیتابه مورد نیاز خود را تهیه کرده و متناسب با احتیاج خود به خرید محصول بپردازید، نکاتی در این مقاله خدمت شما ارائه خواهد شد و تلاش می‌شود تا با ارائه نمودن اطلاعاتی مهم، ذهنیت شما در هنگام خرید این وسایل به طور کلی تغییر پیدا کند و بتوانید متناسب با احتیاجات خود، قابلمه مناسبی را برای آشپزخانه تهیه نمایید. ظروف آشپزی مناسب می‌توانند سبب راحت تر شدن فرایند پخت غذا شوند. اگر قصد دارید تا قابلمه ها و ظروف آشپزی جدیدی را به محیط آشپزخانه خود اضافه کنید، لازم است انواع مختلف آن را نیز بشناسید. برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با انواع ظروف آشپزی، مخصوصاً قابلمه ها کسب کنید، کافیست تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
طیف گسترده و وسیعی از ظروف موجود در آشپزخانه گویای جزئیات پخت و پز می باشند و تفاوت های فرهنگی زیادی در وسایلی که برای تهیه غذا درست شده اند وجود دارد. قابلمه یکی از مهمترین لوازمی بوده که می توان از آن برای پخت و پز استفاده کرد.

قابلمه‌های نچسب


 ظروف نچسب از بهترین مواد به کار رفته در لوازم آشپزخانه به حساب می‌آیند و نه تنها در قابلمه، بلکه در ست های کامل ظروف آشپزخانه نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. البته این نکته مهم هت که در بین عموم مردم قابلمه نچسب با عنوان تفلون نقش بسته در صورتی که قابلمه سرامیکی ,قابلمه گرانیتی , قابلمه چدنی , .... هم نچسب هستند ولی چون اولین بار در ایران تفلون بود که پوشش روی ظروف پخت و پز را عایقی قرار داد تا مواد غذایی به ظروف نچسبند در ذهن مردم این واژه نقش بست , هنگامی که از ظروف نچسب استفاده می کنید، بایستی تا طرز استفاده صحیح از آن را نیز بلد باشید و از ایجاد نمودن خراشیدگی بر روی پوشش آنها جلوگیری کرده و از سالم بودن این وسایل اطمینان حاصل نمایید.

برای جلوگیری از خط و خش و از بین بردن لایه داخلی یکی از راه کارها استفاده از قاشق و یا ملاقه سیلیکونی و چوبی میباشد , چون این ظروف نچسب هستند نیازی به ابزار فلزی برای کشیدن غذا از ظروف نیست و شما به راحتی میتوانید ته دیگ خود را با ابزار چوبی و سیلیکونی جدا کنید و اگر حتی غذای شما در قابلمه ته گرفته باشید به راجتی با پاشیدن مقداری آب به کف آن تمام مواد غذایی سوخته جدا خواهد شد.

همچنین نوع دیگری از قابلمه که می‌توانید به محیط آشپزخانه خود اضافه کنید، ظروف پخت و پز فلزی می باشند. این ظروف در حقیقت بسیار مقاوم بوده و در برابر شکستن و ضربه دیدن مستحکم می باشند. اگر در هنگام خرید قابلمه به نکاتی از قبیل جنس یا نوع ظاهر محصول توجه کنید، تازه توانسته اید نیمی از راه را بروید تشخیص آلیاژ مورد استفاده در فلز و ضخامت نیز جزو فاکتورهای اصلی هستند , همچنین کف قابلمه ها نیز دارای خطوط و نقش هایی هستند که برای پخش کردن یکنواخت شلعه خیلی کاربردی هستند , از نظر ضخامت این فکر که هرچی ظروف ضخیم تر باشند بهتر هست فمر بسیار اشتباهی هست باتوجه به کلفتی وسایل آلیاژ نیز باید تغییر کند .

برای مثال ظروف روحی انتقال دهنده خیلی سریع گرما هستند و خیلی زود نیز انرژی را از دست میدهند و مواد غذایی مانند چسب بهشون میچسبه از این رو از ظروف روحی بیشتر برای حس نوستالوژیک استفاده میشود در غیر این صورت هم در دسر در آشپزی و از بین رفتن مواد غذایی را بهمراه دارد.

 

و اما قابلمه های چدن که امروزه همشون  به عنوان چدن به شما معرفی میشود; آیا همه اینها درست هست ؟

خیر 90 درصد ظروف پخت و پز که به عنوان جدن معرفی میشوند تنها لایه ای از چدن در داخل و یا خارج آن کار شده است که البته کیقیت این لایه بسته به کارخانه تولیدی متفاوت هست , نکته مهم در ظروف پخت و پز استاندارد بودن لایه داخلی هست چون این لایه با مواد غذایی در حرارت های بالا در ارتباط هست و کنش و واکنش شیمیایی بسیاری باهم دارند پیشنهاد ایی جهاز این هست که به هیچ عنوان ظروف پخت و پز را به عنوان دم دستی از مارک های متفرقه انتخاب نکنید چون سلامت شما با این وسایل درگیر هست.

 

خوب بریم سراغ ظروف چدنی اصل چه خصوصیاتی دارند ?

این ظروف بسیار سنگین هستند و رنگ بندی محدودی دارند یکی از روش های تشخیص این ظروف وزن بسیار بالای آنها هست , چون چدن ذاتا فلزی با چگالی بالایی هست اگر دقت کنید فست فودها از صفحات چدنی برای سرخ کردن مواد استفاده میکنند چون این فلز مصرف روغن را بسیار کم میکنه و نچسب هست , پس در ظروف چدنی اصل به دنبال رنگ و لعاب نباشیم و سلامت فاکتور اصلی ما هست.

ظروف پخت و پز سرامیکی چه طور ؟

در این سرویس های قابلمه از یک لایه سرامیک استفاده شده که البته تمامی سرامیک ها ساخت کشورهای اروپایی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند این ظروف دارای رنگ بندی جذابی هستند در ضمن از لحاظ سلامت نیز مورد تایید جهانی هستند.

 

 

قابلمه های روکش گرانیتی با تنوع رنگ بندی و مدل های بالا ؟

حالا میریم سر وقت پر فروش ترین و با تنوع ترین مدل های بازار , این قابلمه ها چند سالی هست خیلی پرطرفدار شدن چرا ؟

این ظروف داراری بیس آلومینیوم البته آلیاژ خاصی هستند که هم خیلی قابل فرم دهی و رنگ پذیری بالایی دارند که لایه ای از گرانیت که همانطور از اسمش پیدا هست نوعی سنگ های معدنی هستند که با فرآیندی خاص به صورت رنگ و مایع تبدیل میشوند که در داخل سرویس های قابلمه و بیرون آن استفاده میشوند.

این ظروف کاملا نچسب بوده و از نظر سلامتی درجه بالایی دارند و شرکت های مطرح و برندهای بزرگ به تولید و واردات این وسایل پرداختند .

میتوانید محصولی مناسب و با کیفیت بالا را خریداری نمایید.

 

قابلمه های لعابی یعنی چی ؟

این ظروف همانطور که گفته شده از یک لعاب خاص برای رنگ بخشیدن به ظاهرشون استفاده میشه و واقعا زیبایی بسیاری به آشپزخانه میدن و کسانی که زیبایی براشون مهم هست حتما این آیتم را بهشون پیشنهاد میکنیم

درسته که میگن این ظروف رنگاشون میپره ؟

همراهان عزیز ایی جهاز اصولا زیبایی همراه با استفاده با دقت تر هست برای مثال شما در نظر بگیرید که از مبلمان راحتی حتی برای چرت های کوتاه روزمره استفاده میشود ولی از مبلمان استیل که به مراتب گرون تر هست کمتر استفاده شده و احتیاط بیشتری برای نگهداری میشود, در مورد این قابلمه های لعابی نیز پیشرفت هایی برای مقاوم شدن انجام شده و حتی داخل این سرویس ها گرانیت کار شده تا مشکل چسبیدن را برطرف کند با یکم ظرافت بیشتر در نگهداری هر بار استفاده میتوانیم لذت بی انتها از ظاهر و رنگ های این قابلمه ببریم

 

قابلمه های استیل بخریم یا نخریم ؟

 

اگر میخواهید هیچ نوع موادی در ظروف پخت و پز شما نباشد استیل این را به شما هدیه میکند, ,ولی باید توجه داشته باشید که حتما هنگام آشپزی از روش هایی استفاده کنید که غذا به این ظروف نچسبد به عنوان مثال برای دم کردن برنج حتما از روغن مالی قبل پختن استفاده کنید و بعداز آماده شدن کف قابلمه را آب بزنید با ته دیگ به صورت یک تیکه جدا شود و دردسر ساز نشود.

جدیدا در بازار استیل هایی با رنگ طلایی موجود شده که هنگام خرید باید توجه داشته باشید که آبکاری طلایی که بتونه در برابر شلعه و خط و خش مقاوم باشد گران قیمت هست, پس به هیچ عنوان دنبال قیمت های ارزان طلایی نباشید چون به مرور شروع به رنگ رفتن میکنه.

دسته های قابلمه چی باشه ؟

دسته های قابلمه یکی از نکات مهم خرید قابلمه هست, اول اینکه هنگام بلند کردن و به عنوان مثال آبکش کردن نقش مهمی دارند پس باید طراحی خوبی براش در نظر گرفته شده باشه از نظر جنس نیز به چند دسته تقسیم میشن :

یک تیکه یعنی با خود قالب قابلمه یک سره میشه که معمولا چند تیکه سیلیکون روش میزارن که نیازی به دستگیره نباشه چون داغ میشن.

دو تیکه یعنی پرج میشه یا جوش میخوره که میتونه جنسش آلومینیوم باشه استیل یا هر فلز دیگه و یا از جنس باکالیت که نوعی پلاستیک نسوز هست که گزینه خوبی هست .

 

قابلمه نقش کلیدی در ظروف آشپزخانه را داراست.

 

واقعا این موجودات بار زیادی را در آشپزخانه به دوش میگرن ما بهشون گلادیاتورهای آشپزی میگیم .


برای تهیه هر غذایی داشتن قابلمه یکی از ملزومات غیر قابل انکار می باشد و اهمیت این وسیله آشپزی در درون محصولات پخت و پز بسیار زیاد می باشد. این وسایل برای دم کردن غذا، تهیه کردن انواع خورش، پختن غلات، درست کردن آب جوش، طبخ کردن برنج و همچنین تولید انواع سس ها می توانند گزینه بسیار مناسبی باشند.
در میان ظروف استفاده شده در آشپزخانه، قابلمه ها از جمله مواردی هستند که روی شعله باز و یا اینکه مستقیماً روی یک منبع حرارت قرار میگیرند. این ظروف طولانی ترین سابقه استفاده را در سایر میان وسایل آشپزی دارند، زیرا در گذشته به مقدار زیادی استفاده می شدند. همچنین تفاوت های مهمی در طراحی قابلمه وجود دارد. این ظروف دارای جنس های مختلفی هستند و مواد به کار رفته در ساختار آنها با یکدیگر متفاوت می باشد.
ظرف هایی که به شکل گرد بوده و ارتفاع نسبتاً بلند و صافی دارند و همچنین در ساختار خود دارای دسته بلند و درب محکمی هستند، این امکان را به شما می دهند تا غذای بیشتری را در درون آنها قرار دهید.  در حقیقت این ظروف، حجم و گنجایش زیادتری را برای طبخ غذاهای لذیذ در اختیارتان قرار می‌دهند و قادر هستند که غذا را به طور یکنواخت و کامل پخته و آماده خوردن کنند.
برخی دیگر از دیگ ها نیز متناسب با نوع کارکرد خود دارای ظاهری بوده که ارتفاع کوتاهتری دارند اما ضخامت بیشتری در کف آنها وجود دارد. ظرف های سوپ خوری و ظرف های استوک را می‌توان در بیشتر موارد به جای هم استفاده کرد؛ اما در حقیقت ظرف سوپ خوری برای درست کردن سوپ های غلیظ بسیار مفید می باشد، علت آن نیز این است که کف ظرف سوپ خوری معمولاً ضخیم تر و سنگین تر از ظرف های استوک می باشد که به گرم شدن یکنواخت سوپ بدون سوختن مواد درونی آن کمک می نماید.

 

 

دیگ های بخار پز


نوعی دیگر از ظرف ها که استفاده آنها در میان آشپزها و افراد متخصص در امور آشپزی بسیار متداول می باشد، دیگ های بخار پز می باشد. دیگ بخار پز یک ظرف استوک بزرگ با اضلاع بلند می باشد که اغلب شامل یک صافی داخلی است. در این ظروف میتوانید انواع غذاهای مختلف نظیر سبزیجات، حبوبات، غذاهای دریایی و برنج را پخت و پز نمایید. دیگ های بخار پز یک آیتم بسیار ضروری برای هر کدبانویی در محیط آشپزخانه می باشند که استفاده از آنها سبب تسریع در روند پخت و پز میگردد. با استفاده از یک دیگ مناسب می‌توان غذاهای بسیار زیادی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طبخ کرد.
هنگام استفاده از دیگ بخار پز، پس از بخار پز شدن مقداری از غذا می توانید محتویات پخته شده را از درون بخارپز برداشته و در ادامه فرآیند آشپزی آن را در ظرف اصلی خود بریزید. همانطور که گفته شد، دیگ ها در ابعاد و اضلاع مختلف برای کارهای متفاوتی تهیه می‌شوند. شما می‌توانید در فضای آشپزخانه خود از دیگ هایی با روکش چدن استفاده نمایید که بسیار مناسب آشپزی می باشند.  در ظروف پخت و پز از فلزات و مواد مختلفی استفاده می‌شود که می‌توانید آنها را متناسب با سلیقه ی خود تهیه کنید. معمولاً برخی از قابلمه ها به صورت ظروف ست وجود دارند و ممکن است عده ای نیز به صورت تکی به فروش برسند. در صورتی که بخواهید یک مجموعه ظروف پخت و پز شامل قابلمه و دیگر موارد را به صورت تکی تهیه نمایید، مسلماً برای شما هزینه کمتری را در بر خواهد داشت و می توانید با استفاده از این روش اطمینان حاصل کنید که ظرف هایی که به صورت تکی خریداری نموده اید، با دیگر محصولات آشپزخانه از نظر ظاهری و عملکرد مطابقت دارند. همچنین اگر قصد داشته باشید تا از قابلمه تکی استفاده کنید، خرید اقلام به صورت جداگانه به شما این امکان را می دهد تا مجموعه ای از لوازم آشپزخانه را برای خود گردآوری نمایید که بیشتر با سبک آشپزی شما مطابقت داشته باشند. همچنین می توانید یک ست دیگ زود پز نیز برای آشپزخانه خود تهیه کنید تا با هماهنگی بیشتری بین لوازم و ظروف آشپزخانه شما برقرار گردد.