در این مقاله به بررسی کوتاهی از تاریخجه پارچ و لیوان میپردازیم و سپس به مدل های موجود در بازار , کیفیت ها و تفاوت های آنها میپردازیم.

در انگلیسی کلمه pitcher and glass به معنای پارچ و لیوان هست که البته در فرهنگ غرب این دو کلمه باهم نمیاد, در کل به ظرفی که دارای دهانه ای برای نگهداری و هدایت مایعات به ظروف دیگر مانند لیوان باشد و یک دسته برای راحتی کار باشد پارچ گویند, البته در امریکای شمالی به پارچ  (jugs ) کوزه نیز به کار میرود.

Ewer کلمه ای قدیمی تر برای پارچ یا کوزه هست , در دنیای امروز غرب از کلمه پارچ برای زمانی استفاده میشود که برای سرو آبجو استفاده میکنند.

البته پارچ در زمان یونان باستان و در انجیل نیز از این وسیله استفاده شده که تاریخچه قدمت این کالا را به هزاران سال قبل برمیگرداند.

از پارچ  برای چه کاری استفاده میشود ؟

برای آب , شیر, انواع آبمیوه ,نوشابه ,دوغ و..... برای سرو بر سر میزهای غذاخوری یا مهمانی استفاده میشود

قیمت یک پارچ شیشه ای عتیقه چقدر است ؟

پارچ های شیشه ای عتیقه با قدمت بسیار بالا، از 100 تا 3000 دلار نوسان قیمتی دارند. به عنوان مثال، لیوان استیون و ویلیام اینتاگلیو 1665 دلار است.  

 

پارچ های کوچک برای چه کاری مناسب هستند ؟

در ایران از این پارچ ها به عنوان سس خوری یاد میشود که البته در فرهنگ غرب برای خامه و شیر نیز استفاده میشود هم نوع سرامیکی دارد و هم بلور.

انواع پارچ و لیوان بلور از نظر جنس :

پارچ و لیوان مبهم همانطور که از اسم این مدل پیداست به شکلی هست که نور را عبور میدهد ولی محتویات به راحتی قابل دیدن نیستن. مانند حکاکی و یا سندبلاست شدن بلور.

پارچ و لیوان مقاوم فلوت که مانند شیشه صاف و بدون هیچ طرح و نقشی هست که از ابتدایی ترین و ساده ترین مدل ها هستن.

پارچ و لیوان رنگی که دارای رنگ های ترنس هستند که نور را از خود عبور میدهند و زیبایی جالبی به پارچ و لیوان میبخشن.

پارچ و لیوان آیینه ای که به صورت شامپانی و نقره ای یا استیل در سایت ایی جهاز یافت میشود.

پارج و لیوان پیرکس که جدیدا فاگیر شده و ظرافت و زیبایی بالایی را به خو اختصاص داده و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده.

 انواع برندها و مدل های پارچ و لیوان موجود در ایران کدامند ؟

 

 پریما دارای حکاکی ها زیبا روی بدنه میباشد.

جنوا دارای شیارهای پهن و شیک میباشد.

استیج که دارای فرم چند ضلعی و شکسته میباشد.

ونا دارای فرمی ساده میباشد.

فلیم فرم بدنه تقریبا پیج خورده و دسته منحنی.

کرون قسمت بالایی بدنه ساده و قیمت پایینی شیاردار.

و......

پارچ و لیولن های لب طلا دارای ظاهری زیبا و از طلای 18 عیار برای حفظ ماندگاری آن ها استفاده میشود که جدیدا دیده شده از رنگ مات طلایی نیز استفاده میشود این مدل های مات دارای ماندگاری خیلی کمتری میباشد و توسط سایت ایی جهاز توصیه نمیشود.

پارچ و لیوان های ایرانی چه مدل هایی هستند ؟

برندهای ایرانی که در این زمینه فعالیت دارند عبارتند از نوی تازه , پیشگامان , بلور کاوه , ..... که در بین این برندها نوری تازه کیفیت بالاتری را دارند البته با نمونه های وارداتی قابل مقایسه نیستند و اغلب دارای موج و حباب و کدری بلور هستند و پیسنهاد سایت ایی جهاز برای استفاده های دم دستی در مغازه ,کارگاه ,..... میباشد .

پارچ و لیوان های برندهای خارجی کدامند ؟

پاشاباغچه : برند ترکیه ای که تقریبا تمام ایرانی ها با آن آشنایی دارند که اغلب در مدل های مدرن و فانتری به تولید پارچ و لیولن های بلور میپردازد و کیفیت و مقاومت قابل قبولی را دارد.

 

بوهمیا : برند چک که اغلب کارهای مجلسی و سنگین را تولید میکند و در دسته کریستال قرار میگرد و زیبایی بی نهایتی را به خریدارن هدیه میدهد و البته دارای مقاومت بسیار بالایی نیز هست و در مجالس رسمی گزینه اول برای خرید میباشد.

ایرنا : ساخت لهستان و جنس کریستال هست البته در رده پایین تری از بوهمیا قرار دارد و کیفیت خوبی را تونسته در تولید پارچ و لیوان ارائه دهد.

لومینارک : دوست داشتنی و محبوب اغلب مدل های ساده ولی چشم نواز را تولید میکند و سال ها در ایران بر سر  میزها مهمان ما بوده و ساخت کشور فرانسه میباشد جوان پسند و شیک.

پارچ و لیوان طلا کوب ؟

اغلب این مدل ها برای ویترین ها و دیزاین استفاده میشود که هنرمندان کشورهای مختلف با دست شروع به نقاشی بر روی کریستال میکنند از برندهای خارجی میتوان به ناخمن آلمان اشاره کرد و زیبایی بی نهایتی را به شما هدیه خواهد داد و یا به عنوان هدیه ای به یاد ماندنی برای کسانی که میخواهید سنگ تمام بزارید استفاده میشود.

 

پارچ و لیوان های پیرکس جدید !

زیبایی و ظرافت خاص این مدل ها واقعا چشم گیر و مدرن هستند تنها عیب این کار ظرافت بالای این مدل هست که هنگام استفاده باید حتما دقت شود خصوصا هنگام شستشو از مزایای دیگر این پیرکس ها تحمل تنش حرارتی بسیار بالا و شفافیت چشم نواز آن ها هست.

 

امیدوارم که توانسته باشیم شما را در این مقاله با برندها و جنس های مختلف پارچ و لیوان آشنا کرده باشیم

سپاس فراوان تیم ایی جهاز