سرویس غذاخوری، معمولاً جذابیت بسیاری داشته و برای میزهای غذاخوری یکی از زیبایی ها به حساب می آید. فراهم آوردن یک سرویس غذاخوری جذاب باعث می‌شود تا اشتهای مهمان ها باز تر شده و آنها با علاقه بیشتری به سمت خوراکی ها و غذاهای موجود در ظروف غذاخوری روی آورند.

سرویس های غذاخوری جذاب، وعده غذایی شما را لذت بخش تر می کنند. همچنین سبک شخصی خود را می توانید در هنگام چیدمان این وسایل تنظیم کنید. ظروفی شامل بشقاب، دیس، چنگال و قاشق از موارد موجود در سرویس غذاخوری به حساب می آیند که می توانند نقطه کانونی میز شما برای چیدمان ظروف غذاخوری باشند. در هنگام چیدن سرویس غذاخوری متناسب با سلیقه خود بایستی به نکاتی توجه نمایید. این ظروف معمولاً در رنگ ها و طرح های مختلفی با انواع مواد تشکیل دهنده رایج مثل؛ سرامیک، چینی، سرویس غذاخوری آرکوپال و ظروف بلور و شیشه تولید میشوند. معمولاً سرویس غذاخوری چینی بادوام با طراحی و سبک خاص خود برای استفاده روزمره و مناسبتهای خاص مناسب می باشند. ظروف سرامیک که دارای ارزش استحکام و جذابیت خوبی می باشد، به عنوان یکی از قدیمی ترین ظروف صنعتی به حساب می‌آید. برای اینکه از این ظروف به بهترین شکل محافظت شود، بهتر است از تغییرات دمایی غیر منتظره مانند قرار دادن آن در فر یا همینطور تنظیمات حرارتی بالای مایکروویو اکیداً خودداری نمایید.

چیدمان سرویس غذاخوری

شما می توانید سرویس غذاخوری را متناسب با سلیقه خود و دکوراسیون درون آشپزخانه تهیه نمایید. یکی از مواردی که سبب جذابیت بیشتر سفره شما در هنگام چیدن سرویس های غذاخوری میشود، سبک دادن به آن می‌باشد. مهم نیست از چه سبکی استفاده می کنید، در واقع این ظروف هستند که سبب تمایز بین نوع کلاسیک و مدرن خواهند شد. سرویس های غذاخوری در طیف گسترده‌ای از طرحها و رنگها به صورت کاملا شیک و جذاب ارائه می‌شوند. برای ست های طرح رسمی سرویس غذاخوری معمولاً میتوانید از ظروف چینی و آرکوپال استفاده کنید. ظروف سرامیک و بلور از سرویس های غذاخوری معمولی می باشند و از آنها در مهمانی ها و مجالس مختلف کمتر استفاده می شود. 
بهترین انتخاب برای سرویس های غذاخوری در واقع این است که ظروف غذاخوری بادوامی را برای استفاده روزمره خود انتخاب کنید. یک سرویس غذاخوری مقاوم در برابر شکستن، در مهمانی های بیرون از خانه و یا توسط کودکان مناسب تر است. همینطور استفاده نمودن از ظروف بلور و چینی شفاف و ظریف نیز در مجالس مهمانی به طور خاصی سبب ایجاد جلوه های شیک در سفره آرایی شما خواهند شد. خوب است که یک ست از سرویس های غذاخوری روزمره داشته باشید و به همراه آن، ست دیگری که برای مناسبت های خاص و رسمی مناسب باشد تهیه کنید.
 سرویس های غذاخوری در ایجاد طرح و رنگ بر روی سطح خود معمولا به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ دسته اول معمولاً توسط دست نقاشی شده هستند. دسته دوم توسط ماشین آلات مخصوص طرح دار شده اند و دسته سوم نیز نقش هایی به صورت نواری در اطراف و لبه های ظروف حک شده است. در رابطه با دسته چهارم می توان به این نکته اشاره کرد که در طراحی آنها از مواد جامد برای برجسته کردن الگو ها روی ظروف استفاده شده است. استفاده از سرویس های غذاخوری جذاب و رنگارنگ یک راه عالی برای بیان سلیقه و تکمیل دکوراسیون منزل می باشد و سرویس های غذاخوری که با استفاده از رنگ ها و طرح های خاصی تهیه شده باشند، می‌توانند بسیار جذاب به نظر بیایند. استفاده از رنگ‌های خنثی مانند سفید یا نقره ای شکل، متداول ترین و پرمصرف ترین رنگ در ظروف غذاخوری رسمی به شمار می آید. سرویس های غذاخوری که در حاشیه های خود و در لبه ها دارای جزئیات زیبا، رنگ ها و نقشه ها می باشند، برای مجالس غیر رسمی تر مناسب هستند. 

 

برای چیدن سرویس غذاخوری به چه نکاتی توجه کنیم؟
اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که برای اطمینان از داشتن ظروف غذاخوری کافی برای استفاده عمومی و یا استفاده در مجالس و مهمانی ها، به دو مجموعه نیاز خواهید داشت. یکی را برای روزمره و دیگری را برای استفاده رسمی انتخاب کنید. در واقع تعداد این ظروف به یک مقدار مشخص نبوده و بستگی به اندازه نفرات و افراد خانواده شما و دفعاتی که مهمانی برگزار می‌کنید و مقدار فضایی که برای ذخیره وسایل و سرویس غذاخوری در نظر گرفته اید، بستگی دارد. نکته دیگری که این افراد متخصص توصیه می‌کنند، استفاده از ظروف غذاخوری سفید رنگ می باشد که برای استفاده رسمی و غیررسمی مناسب می باشند. شما می توانید از لوازم جانبی در کنار ظروف غذاخوری خود استفاده کنید. دستمال سفره برای افزودن رنگ و جذابیت به یک میز ناهارخوری بسیار مناسب میباشد. از طرف دیگر این اکسسوری ها می توانند ظروف غذاخوری را جذاب تر نشان داده و طرح های رنگی آن را بیشتر متمایل کنند.
همانطور که قبل از خرید ظروف غذاخوری فضای ذخیره سازی مناسبی را برای گذاشتن آنها در نظر گرفته اید، قبل از تصمیم گیری نهایی برای خرید باید مراقبت های ویژه ای را نیز از آنها انجام دهید. به عنوان مثال ظروف غذاخوری قابل شستشو در ماشین ظرفشویی گزینه ای بسیار مقبول می‌باشند و ظروف مستحکم و مقاوم در برابر شکستن به والدین آرامش خاطر بیشتری می بخشند. در حالیکه بشقاب های غذاخوری قابل استفاده در مایکروویو باعث می‌شود که غذای باقیمانده در ظروف به سرعت گرم شود‌. ظروف غذاخوری مقاوم در برابر شکستن و دارای استحکام بالا برای مهمانی ها و دورهمی هایی که در فضای باز برگزار می کنید کاملاً مناسب هستند و اگر فرزندتان کوچک است، می توانید از سرویس های غذاخوری مقاومی استفاده کنید که مناسب این وضعیت می باشند.
بنابراین در هنگام خرید ظروف غذاخوری مختلف، توجه به نکاتی از قبیل قابل شستشو بودن ظروف درون ماشین ظرفشویی و یا اینکه قابلیت قرارگیری در درون مایکروویو را داشته باشند از موارد مهم به حساب می‌آید.

در زیر چند نمونه از چیدمان ظروف غذاخوری بر روی میز آمده است :